Avresa från London Gatwick 

Gatwick har en mycket bra assistansservice som vi varmt kan rekommendera. De hjälper dig bl a hitta fram till gaten.

Barnfamiljer och rullstolsbundna har en egen pass- och säkerhetskontroll som är tydligt skyltad så dit hittade vi utan extra hjälp. 

Väl inne på väntarea med alla restauranger och butiker, gick vi till ett assistanscenter som ligger välsynligt mitti och direkt efter  säkerhetskontrollen. Eftersom flygplatsen var ny för oss och vägen från gaten till tåget vid ankomsten hade varit lång med många svängar och hissar, ville vi göra det lätt för oss och beställde en assistent till gaten. Vi fick en dosa som larmade när det var dags att gå till assistanscentret ca en timme innan avresan. 

Till vår glädje fick vi samma trevliga guide som när vi anlänt till Gatwick och även han kom ihåg oss. Vägen till gaten visade sig vara mycket kortare och enklare. Personalen kollade våra pass och boarding kort på en gång så att den biten var avklarat innan alla andra passagerare kom och vi fick även sätta oss i en separat väntarea på andra sidan av gaten. 

En till assistent dök upp med en servicebil med plats för en rullstol och det visade sig att de alltid är två assistenter ifall passageraren har omfattade hjälpbehov, vilket de inte vet iförväg. Så de är välförberedda istället för att kolla hjälpbehovet först och beställa extra hjälp sedan.

Vi fick gå ombord före alla andra. Vi hade bokat två platser på första raden för att underlätta ombordstigningen. Vår dotter förflyttades till en smal rullstol och hon kom snabbt till sitt säte. En av oss vuxna blockade bort sittkudden och sidoskydden från hennes manuella rullstol, vek undan tippskydden, sänkte styrbågen och bromsade hjulen för att minimera skaderiskerna.