Det finns olika sätt att tänka kring assistentens roll. En ren assistent eller kombinerat assistent och lekkamrat eller något annat.
Stadsdelsförvaltningen i området där vi bor har beviljat vår dotter personlig assistans i 71 timmar/månad för att hon ska få hjälp med personlig hygien, av- och påklädning, förflyttning i anslutning till dessa, viss träning mm.
Gubben i lådan
När handläggare utreder assistansbehovet räknar hen minuterna som går åt varje moment i vår dotters liv och delar hennes liv i två olika kategorier; grundläggande behov och övriga behov. I beslutet ges vår dotter xx antal minuter assistans för varje toabesök, för varje tillfälle att tvätta händer, borsta håret och borsta tänderna, för av- och påklädning på morgonen och kväll, viss förflyttning, vissa delar av matsituationen mm.
Om vi skulle använda dessa minuter enbart till de är för, skulle vi behöva ha en assistent som dyker upp som gubben i lådan när det är dags att t ex gå på toa mitt på natten.
Vi har valt att boka assistenten minst 3 timmar åt gången för att det skall bli vettigt för alla parter. Att boka en assistent t ex bara 30 min åt gången skulle göra det omöjligt för oss att överhuvudtaget använda timmarna eftersom ingen skulle ta en sådan anställning.
Assistent & lekkamrat
I början ville vi gärna att assistenten utöver att hjälpa med personlig hygien, förflyttningar, av- och påklädning, träning, mm även skulle aktivera vår dotter med pyssel och spel så att timmarna skulle användas effektivt.
När vår dotter var yngre fungerade detta bra men idag har vi tänkt om.
Mer som en ren assistent
Vår dotter har vuxit och mognat och vill ibland vara ensam och då får assistenten sitta i ett annat rum i närheten tills vår dotter behöver hjälp. Sedan är det upp till henne om hon vill ha sällskap, leka, baka, eller gå ut.
Så grundprogrammet för en vardagspass ser idag ut så här:
- Assistenten hämtar vår dotter från skolan och de promenerar sedan hem.
- Vid hemkomsten hjälper assistenten vår dotter att klä av ytterkläder och förflytta sig till toaletten.
- Efter toabesökey får vår dotter hjälp med att byta trosor, byxor och strumpor samt sätta på sig sandaler.
- Sedan går vår dotter med hjälp av assistenten eller rullatorn från toaletten till köket där hennes elarbetstol står och får hjälp att sätta sig i den.
- Nu är det dags att varva ner sig en stund medan assistenten lagar mat och då brukar vår dotter läsa något. För att minska antal timmar framför datorn eller iPad har vi en regel att under tiden assistenten är med henne får hon inte använda dessa.
- När maten är klar dukar assistenten bordet och vår dotter kan hjälp till att ta fram besticken. Assistenten serverar maten och om det är t ex hårdare kött skär hon köttet. Annars skall vår dotter försöka göra själv så mycket som möjligt.
- Efter maten är det dags att träna och då skall vår dotter både gå ett antal varv runt bordet ant. med rullatorn eller med stöd av assistenten och göra olika övningar som förstärker hennes core muskulatur.