Skolbyte

I höst kommer vår dotter lämna sin nuvarande skola (en kommunal skola) och börja på en fristående skola.

Vi började planera skolbytet redan i våras eftersom det är så många detaljer att tänka på och iom att vår dotter är den första rullstolsbundna eleven på den nya skolan är det viktigt att skolan får gott om tid att förbereda.

Första kontakt med nya skolan

Att vår äldsta dotter går i samma skola underlättar kommunikationen med skolan. Därför tog vi upp skolbytet med biträdande rektor redan i våras. Vi bestämde oss för ett möte efter skolstarten i höstas och skulle återkomma med exakt datum när höstterminen kommit igång. 

Första mötet med den nya skolan

Mötet med den nya skolans rektor och biträdande rektor ägde rum i oktober och med på mötet var även vår dotters elevassistent från den kommunala skolan. Vi berättade om vår dotter, hennes rörelsehinder, vilket stöd hon har på sin nuvarande skola och hur elevassistenten hjälper henne under dagen. Skolan skulle ansöka om elevassistans i januari/februari och önskade sig mer information direkt från skolan. Vi kunde konstatera att skolan i det stora hela var anpassad men att det fanns några ytor både inom- och utomhus som skolan var osäker på hur skulle fungera.

Planeringsmöte med nuvarande skolan

Nästa steg var ett planeringsmöte med den nuvarande skolan för att främst planera vårterminen men även prata om skolbytet. Skolans ledning var mycket positiv på skolbytet då de tycker den nya skolan skulle passa vår dotter jättebra och de skulle ställa upp med all information som behövs för att underlätta bytet. 

Anpassningar på den nya skolan

Tredje steget var att gå genom den nya skolans inom- och utomhusmiljöer för att stämma av alla befintliga anpassningar och vad mer behövdes anpassas. Genomgången ägde rum i december och med var både rektorn, biträdande rektorn, skolvaktmästaren, vår dotters sjukgymnast och arbetsterapeut och vi föräldrar och sist men absolut inte minst vår dotter.  Genomgången visade att de viktigaste anpassningarna var redan gjorda och bara några mindre justeringar behövdes. SISAB skulle inte behövas alls. 

Det finns ramp till huvudbyggnaden, hiss till matsalen och övriga våningar, låga eller inga trösklar, handikapptoaletter, låga bord, plats att parkera elarbetsstolen/rullstolen, mm. De mindre justeringarna handlar t ex om att hitta ett nytt ställe att hänga upp jackor och väskor under lunchen. 

I klassrummet kommer vår dotter att sitta längst fram och nära dörren för att att lättare komma in och ut. I syslöjdsalen där de flesta bord är höga, kommer hon ett få ett eget lågt bord, i träslöjden kan hon sitta kvar i sin rullstol och snickra, i bildsalen är borden höga men där kan hon använda sin elarbetsstol som är höj- och sänkbar, till matsalen tar hon en hiss och i matsalen får hon hitta en lämplig plats när skolan väl börjar. 

Elevassistans

Vår dotter har heltidsassistans på sin nuvarande skola och vår förhoppning är att hon får detsamma på den nya skolan. Detta eftersom hon verkligen behöver det för sina grundläggande behov och övriga förflyttningar.